کابینت ام دی اف معروف‌ترین و در دسترس‌ترین نوع کابینت

کابینت ام دی اف معروف‌ترین و در دسترس‌ترین نوع کابینت

کابینت ام دی اف معروف‌ترین و در دسترس‌ترین نوع کابینت می‌باشد که استفاده‌های گوناگونی دارد و در هر خانه‌ای مورد استقبال قرار می‌گیرد. بیشتر افراد اعتقاد دارند که آشپزخانه مهم‌ترین قسمت خانه است و اگر رفاه نسبی در آن قسمت بدست آید می‌توان گفت خانه مورد نظر بهترین شرایط را داراست.

یکی از مهم‌ترین طرحی که می‌تواند آشپزخانه را جای راحت و شیک جلوه دهد کابینت آشپزخانه است از این رو با توجه به اهمیت آن توصیه می‌شود در انتخاب آن دقت لازم را داشت. یکی از پرکاربردترین نوع کابینت، کابینت‌ چوبی است که در میان آن کابینت ام دی اف بیشترین استفاده را دارد. در این قسمت برای آشنایی بیشتر اطلاعاتی درباره‌ی کابینت ام دی اف در اختیارتان قرار می‌گیرد تا انتخاب را برای شما آسان‌تر کند.

کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف به معنای تخته فیبر با چگالی متوسط می‌باشد یعنی در واقع ام دی اف از ذرات چوب کوچک تشکیل شده است. این تخته فیبر با چسب و رزین در یک دستگاه فشرده شده و تحت دمای مناسب خشک می‌گردند و سپس به تکه‌های مختلف چوب برش داده می‌شود. تنها تفاوت آن با تخته خرده چوب در اندازه تکه‌های آن است. رزین به کار رفته یک ماده سمی است که تنفس آن خطرناک می‌باشد از این رو در برشکاری باید یک تهویه مناسب در محیط صنعتی قرار داد.

ام دی اف 2 - کابینت ام دی اف معروف‌ترین و در دسترس‌ترین نوع کابینت

انواع کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف یکی از انواع کابینت چوبی است که خود انواع متنوعی دارد. که می‌تواند ایرانی، ترک و یا اروپایی باشد و مدل اروپایی قیمت بالایی دارد. رنگ‌های پرطرفدار آن نیز سفید، قهوه‌ای و خاکستری است. برای آشنایی بیشتر به چند نمونه از انواع ام دی اف اشاره می‌شود.

  • مدل‌های کلاسیک کابینت mdf : در مدل‌های صد درصد کلاسیک مرسوم است که از چوب طبیعی استفاده می شود ولی به دلیل هزینه بالا امروزه از کابینت ممبران، پی وی سی و وکیوم با روکش پی وی سی استفاده می‌شود.
  • مدل‌های مدرن کابینت mdf : مدل‌های کابینت ملامینه، کابینت مات، کابینت هایگلاس، کابینت براق با روکش‌های پلی گلاس، هایگلاس، کریستال، یووی، پی وی سی براق، اکریلیک و ملامینه براق از مدل‌های کابینت مدرن ام دی اف هستند.

مدل‌های هایگلاس از جدیدترین انواع کابینت ام دی اف هستند که حالت براق دارند و نور را به خوبی بازتاب می‌دهند، ساخت آنها سخت‌تر است از این رو قیمت بالاتری دارند.

ام دی اف 3 - کابینت ام دی اف معروف‌ترین و در دسترس‌ترین نوع کابینت

مزایا و معایب کابینت mdf

 مزایا

  • مهم‌ترین مزایای کابینت ام دی اف قیمت پایین آن در مقایسه با تمام چوب و استیل‌های ضد زنگ می‌باشد.
  • قیمت پایین این نوع چوب دلیل بر نامرغوب بودن آن نیست بلکه بسیاری از روکش‌های چوبی مثل هایگلاس و ممبران را با آن می‌سازند.
  • ام دی اف مقاومت زیادی در برابر فشرده شدن دارد و قابلیت ماشین‌کاری و ابزار خوری خوبی دارد.
  • کابینت ام دی اف از یک لایه وینیل تشکیل شده که بهترین پوشش برای این سطوح می‌ باشد از این رو به سادگی با یک دستمال نم‌دار قابلیت تمیز کردن را دارد.
  • ام دی اف فقط برای ساخت کابینت آشپزخانه نیست بلکه در طراحی اتاق خواب، غرفه، مغازه و در ساخت کمد دیواری و میز تلوزیون از آن استفاده می‌شود.
  • با اینکه در ایران ام دی اف چوب بیشتر مورد استقبال است و در طرح‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود با این حال ام دی اف رنگ‌بندی بسیار بالایی دارد که می‌توانید هر رنگی را برای آشپزخانه خود استفاده نمایید.
  • این کابینت مقاومت بالایی در برابر وزن و ضربه دارد یعنی می‌توانید با اطمینان خاطر وسیله خود با وزن بالا در کابینت خود جای دهید و از ضربه‌های احتمالی نیز هیچ‌گونه نگران نباشید از این رو می‌توان گفت که کابینت mdf طول عمر بالایی دارد.
  • در تولید کابینت ام دی اف از خرده چوب‌ها استفاده می‌شود که به حفظ محیط زیست و درخت‌ها کمک می‌کند.

معایب

  • مهم‌ترین مشکل کابینت ام دی اف آسیب‌پذیری آن در مقابل رطوبت می‌باشد. با اینکه معمولاً ام دی اف را با یک لایه ضد آب از جنس ملامینه پوشش می‌دهند اما در صورت آسیب دیدن آن ام دی اف را بسیار آسیب‌پذیر می‌کند. با نفوذ و جذب آب توسط ام دی اف به تدریج ورق ام دی اف متورم و غیر قابل استفاده می‌شود.
  • به مرور زمان مهره‌ها و ابزارهایی که در ساخت کابینت استفاده می‌شوند ممکن است شل شوند و ام دی اف با وجود استحکام بالایی که دارد ممکن است انعطاف‌پذیر شود.
  • در رزین ام دی اف مقدار کمی فرمالدئید وجود دارد که برای سلامتی خطرناک است البته این ماده در مغزی ام دی اف قرار دارد که در تماس مستقیم با بدن نیست و بیشتر برای افرادی که کابینت را می‌سازند خطرناک است.

ام دی اف 4 - کابینت ام دی اف معروف‌ترین و در دسترس‌ترین نوع کابینت

عواملی که در قیمت‌گذاری کابینت mdf موثر هستند

در مزایای کابینت ام دی اف اشاره شد که مهم‌ترین مزیت آن هزینه و قیمت پایین در مقایسه با کابینت تمام چوب است. اما علاوه بر آن قیمت‌گذاری برای کابینت آشپزخانه ام دی اف به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید آنها را مد نظر قرار دهید.

  • جنس بدنه انتخابی
  • روکش انتخابی که می‌تواند مات و براق باشد.
  • طرح اگر سفارشی باشد می‌تواند قیمت بالاتری را به خود اختصاص دهد.
  • نوع صفحه انتخابی
  • جزئیات آن که می‌تواند شامل یراق‌‌‌‌آلات، لولا، ریل، دستگیره و یا جک باشد.
  • همچنین طریقه نصب و آب‌بندی کابینت در قیمت‌گذاری آن موثر است.

برای یک انتخاب بهتر و مشاوره با کارشناسان طراحی داخلی می‌توانید به سایت کروشان مراجعه کنید و با مشاوران مختلف در این زمینه راهنمایی بخواهید. از آن جایی که کروشان در طراحی و تولید تزئینات چوبی فعالیت می‌کند می‌تواند شما را در داشتن بهترین انتخاب کابینت ام دی اف براساس وضعیت مالیتان و نوع دکوراسیون منزل شما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد. برای انتخاب هم می‌توانید به طور کامل مسئولیت ساخت و طراحی ام دی اف را به کارشناسان کروشان واگذار کنید.