نکاتی که در حفظ یکپارچگی کتابخانه چوبی تاثیرگذار هستند

کتابخانه چوبی جزو وسایل و اقلام بسیار پر کاربرد در جوامع امروزی محسوب می شود به طوریکه در منازل، ادارات، سازمان های مختلف، مراکز علمی مانند مدارس، دانشگاه ها و هر مکانی که وجود کتاب در آن ضروری است، به وفور یافت می شوند، و در عین حال توانسته اند نقش کلیدی و پر رنگ خود را به عنوان یکی از تزئینات دکوراتیو نیز به خوبی ایفا کنند.

همان طور که می دانید کتابخانه چوبی میزبان یک مجموعه ی عظیم از کتاب ها هستند و همین امر باعث شده است تا آن ها در طولانی مدت متحمل وزن زیادی باشند. وزنی که می تواند پدید آورنده ی یک نیروی مخرب برای از پای درآوردن وسایل مختلف باشد. به طور کلی نیروی وزن خاصیت آن را دارد که هر چیزی را در گذر زمان دچار مشکل کند و اگر محصولی که قصد ساخت و تولید آن را داریم به اندازه ی کافی قوی و مستحکم نباشند به راحتی دچار شکست و از کار افتادگی می شود.

موضوع شایع ای که همواره برای کتابخانه چوبی رخ می دهد انحراف قفسه ها و یا به اصطلاح شکم دادن آن هاست، این اتفاق چند دلیل عمده دارد که هر یک مزید بر علت هستند مانند استفاده از مواد نامرغوب و همین طور انجام اتصالات نامناسب و خارج از استاندارد است که اگر این دلایل توأمان در یک محصول وجود داشته باشد قطعا منجر به فروپاشی آن خواهند شد. در ادامه هر یک از دلایل بالا را به طور جداگانه بررسی و واکاوی می کنیم که توجه به آن ها تاثیر بسزایی در جلوگیری از اتفاقات مذکور می شوند.

چوبی 3 - نکاتی که در حفظ یکپارچگی کتابخانه چوبی تاثیرگذار هستند

بهترین متریال در ساخت کتابخانه چوبی

شایع ترین علت انحراف و شکم دادن کتابخانه چوبی استفاده از مواد و متریال نامرغوب و اشتباه در ساخت آن ها است. مقصر این قضیه احتمالاً تخته ی خورده چوب ( تخته ای که از خاک اره درست می شود) است، که اغلب آن را یکی از قطعات محبوب در نجاری می دانند. به این نکته توجه داشته باشید که حتی اگر از تخته ی خرده چوب با چگالی بالا هم استفاده شود ممکن است باز هم قاعده ی شکم دادن اتفاق بیافتد.

این قاعده یک استثناء دارد و آن هم استفاده از تخته ی ورقه ای با تراکم متوسط که هسته ی مرکزی آن دارای تخته ی خرده چوب است ، و قطعاً این نوع ساختمان چوب می تواند تاثیر فوق‌العاده ای در استحکام کتابخانه چوبی داشته باشد. البته می توان در قسمت خارجی آن نیز از ورقه های پلاستیکی استفاده کرد که در دو طرف به قطعه نصب می شوند و مقاومت آن را دوچندان می کند. مقرون به صرفه هستند و برای قفسه های کتاب عملکرد مطلوبی دارند.

یکی از متداول ترین قطعات که به نوعی از مشتقات چوب محسوب می شوند استفاده از تخته ی سخت چند لایه در ساخت کتابخانه چوبی است که معمولا آن را با نام تجاری plywood می شناسند. می توان آن ها را با هر اره رومیزی برش داد و تقریباً در ابعاد مختلفی موجود هستند. سایر گزینه ها استفاده از چوب سخت یک تکه است که در بعضی مواقع از آن ها در ساخت کتابخانه چوبی بهره برداری می کنند اما به دلیل استعداد عجیبی که در ترک خوردی دارند، البته فقط در ضخامت های خاص، استفاده از آن را توصیه نمی کنیم.

بنابراین تنها به دنبال تخته های چند لایه باشید که تعداد زیادی از لایه های مختلف چوب را به هم چسبانده اند تا مقاومت فزاینده ای را در آن ایجاد کنند. عملکرد چوب چند لایه باعث می شود تا قفسه ها دچار تاب خوردگی و انحراف و از همه مهم تر ترک خوردگی نشوند.

چوبی 3 - نکاتی که در حفظ یکپارچگی کتابخانه چوبی تاثیرگذار هستند

ضخامت ایده آل برای ساخت کتابخانه چوبی چقدر است؟

معمولا ضخامت ایده آلی که برای کتابخانه چوبی در نظر می گیرند ۱٫۹ سانتی متر است اما اگر در مواردی مجبور به استفاده از چوب سخت یک تکه شدید می توانید آن را تا ۳ سانتی متر نیز افزایش دهید تا از پشتیبانی تقریباً نامحدودی برخوردار شوید. این نوع از قفسه های چوبی بیشتر شبیه یک طاقچه یا دیواره ی ضخیم هستند که البته بسیار گران قیمت نیز می باشند و اغلب ممکن است آن ها را در عمارت ها و موزه های مجلل مشاهده کنید.

بهتر است عرض هر یک از قفسه های این طرح از کتابخانه چوبی بیش تر از ۳۰ سانتی متر نباشد، البته بستگی به نوع چوب و قطعات پشتیبانی ثانویه دارد که باعث می شود این مقادیر قابل نوسان باشند، و اگر فضا محدود است می توان عرض قفسه ها را تا ۲۲ سانتی متر نیز کاهش داد. لذا رعایت این مقادیر و اینکه بدانیم چه حجم از کتاب قرار است چه مقدار نیرو را به هر یک از قفسه ها وارد کند باعث خواهد شد تا مسیر و روند طراحی خود را به سمتی سوق دهیم که محصول نهایی دارای حداکثر استحکام باشد.

چوبی 4 - نکاتی که در حفظ یکپارچگی کتابخانه چوبی تاثیرگذار هستند

نقش اتصال دهنده ها و قطعات پشتیبانی در کتابخانه چوبی

همان اندازه که نوع مواد استفاده شده در ساخت کتابخانه چوبی اهمیت دارد، نحوه و چگونگی اتصالات نیز می تواند در روند تولید یک محصول موفق تاثیر زیادی داشته باشد. متصل کردن قطعات بالاخص چوب، قاعده و تکنیک خاص خود را دارد، شما نمی توانید از هر نوع ماده ای برای مونتاژ قطعات استفاده کنید حتی نوع پیچ و سایر تجهیزاتی که به عنوان اتصال دهنده عمل می کنند در انواع و اقسام مختلف هستند و هر یک کاربرد خاص خود را دارند. چارچوب و ساختمان کتابخانه چوبی به گونه ای است که باید در فواصل خاص نسبت به قرار دادن قطعات پشتیبان اقدام کنیم. این قطعات ممکن است در فواصل بین قفسه و یا در کف و دیواره های جانبی باشند که هر کدام نقش بسیار زیادی در طول عمر و افزایش تحمل بار کتابخانه چوبی دارد.

چوبی 5 - نکاتی که در حفظ یکپارچگی کتابخانه چوبی تاثیرگذار هستند

شرکت کروشان مبتکر ایده هایی نوع در طراحی و ساخت کتابخانه

ماهیت کتابخانه چوبی معمولاً به گونه ای است که افراد آن را دارای یک طرح ساده و تک بعدی تجسم می کنند و این ذهنیت غالباً وجود دارد که وظیفه ی آن ها فقط ذخیره سازی انواع کتاب و بدون تاثیر گذاری روی دکوراسیون محیط اطراف است. اما شرکت کروشان با پیاده سازی ایده هایی خارق‌العاده در نوع طراحی کتابخانه چوبی ، این ذهنیت را کاملاً از بین برده است و همواره بر این اعتقاد پایبند بوده که هر وسیله ی چوبی که ساخته می شود علاوه بر کاربردی بودن باید دارای یک زیبایی بصری نیز باشد و بتواند با حضور خود دکوراسیون منزل و یا محیط اطراف را تکمیل کند.

چوبی 6 - نکاتی که در حفظ یکپارچگی کتابخانه چوبی تاثیرگذار هستند