مشاوره در خرید

مشاوره در خرید

راهنمایی یا مشاوره در خرید(یا سفارش) شامل چند نکته است:

ابعاد محصول، نوع جنس و انتخاب رنگ

ابعاد محصول :

یک محصول بسته به نوع کاربری که دارد، در اتاق کار یا اتاق خواب، در آشپزخانه، در سالن پذیرایی ، ورودی منزل یا محل کار، می تواند اندازه های متفاوتی داشته باشد. به طور مثال؛ ابعاد میز تحریر در یک اتاق خواب کوچک، در اتاق محل کار و یک در یک راهرو متفاوت است؛ طول ( آ انگلیسی) و عرض(ب انگلیسی) صفحه میز بزرگتر یا کوچکتر است.

میز تحریری که قرار است در اتاق خواب باشد با صفحه ای به طول ( آ انگلیسی) یک متر و عرض(ب انگلیسی) شصت سانتی متر، میزی متوسط و کاربردی است ولی همین اندازه هم برای بعضی فضاها بزرگ است در نتیجه فضایی که قرار است مورد استفاده واقع شود، تعیین کننده است. ولی همین اندازه برای بعضی فضاها بزرگ است در نتیجه فضای استفاده، تعیین کننده است.   رسم شکل

ارتفاع میزنسبت مستقیمی با صندلی مورد استفاده دارد یعنی وقتی شخص روی صندلی نشسته است از روی زانوی او تا زیر صفحه میز، حدودا ۱۵سانتی متر فضای خالی باید موجود باشد تا فرد به راحتی از میز استفاده کند، پس فاصله روی زانوی شخص تا زمین به علاوه ۱۵ سانتی متر به علاوه ضخامت صفحه میز می شود ارتفاع سطح میز تا روی زمین که این اندازه ۷۵ تا ۸۵ سانتی متر به طور پیش فرض از گذشته لحاظ می شده است.

در جای دیگر میز ناهارخوری معمولا ارتفاع بلندتری دارد و از گذشته مصرف کننده تابع تولیدات بوده که تا حدود ۹۰سانتی متر برای میز ناهارخوری درنظر گرفته می شود.

استفاده کاربردی از فضاهای پرت و بلااستفاده به عنوان میز، کمد و یا طبقه…می تواند محصولی به شکل های هندسی مانند مثلث، دایره و نیم دایره به وجود بیاورد و در مبحث اندازه گیری، استفاده راحت و بدون دردسر از محصول نکته مهمی است چون ابعاد نامتعارف محصول باعث آسیب بدنی چه هنگام استفاده و چه هنگام عبور و مرور می شود.

یک طبقه روی دیوار(رَف یا شلف) اگر در جای نامناسب و اندازه بزرگ باشد باعث برخورد به سر می شود. در نتیجه مصرف کننده باید فضای استفاده از محصول، راحتی خود، و نیازفضای داخلی محصول را در نظر بگیرد و با توجه به این نکات اندازه محصول مورد نظر خود را تعیین کند.

فضای داخلی محصول که داخل کمد، کشوها و طبقه بندی ها است نکته دیگری است، یک کشوطول ( آ انگلیسی) که عمق هم در کشو گفته می شود و عرض (ب) و ارتفاع(سی) دارد.   رسم شکل

یک کشو آشپزخانه که قابلمه در آن قرار می گیرد باید ارتفاع (سی) بلندی داشته باشد.

در میز، اگر  سی (ارتفاع) کوتاه تر باشد تعداد کشوی بیشتری خواهیم داشت. در طبقه ارتفاع را نداریم فاصله و تعداد طبقات با طول و عرض باید مشخص شود، درب هم به سلیقه مصرف کننده می تواند تعدادش مشخص شود با طول و عرض دلخواه.

انتخاب جنس یا متریال

بنیان و مواد اولیه کار نجاری، چوب( یا سلولز) است. حال این چوب به شکل اولیه و یا مشتقات آن است که مشتمل است بر:

روکش؛ که لایه های نازک شده تنه درختان به اندازه حاصل نیم میلیمتر به بالا می باشد که مصارف متنوعی دارد.

نئوپان؛ تشکیل شده از خرده های چوب است که پِرس شده و به ضخامت های ۳میلیمتر به بالا است.

تخته چندلا؛ تعدادی ورق به ضخامت ۲میلیمتر و کمتر به صورت عمود برهم پِرس می شود و اصطلاحا به آن تخته چندلایی گفته می شود و ضخامت آن ۳ میلیمتر به بالا است.

تخته های فینگرجوین؛ تخته هایی تشکیل شده از قطعات کوچک چوب که به صورت شانه شده (دم چلچله) درهم یکپارچه شده و ضخامت های ۲سانتی متر و به بالا است.

ام دی اف؛ ورق فشرده شده از مواد سلولزی که نه فقط از چوب، بلکه از مواد بازیافتی نیز ساخته می شود. درصد فشردگی متفاوت و از کم  ال دی اف، متوسط ام دی اف، زیاد اچ دی اف( به انگلیسی تایپ شود) گفته می شود. به صورت رایج همه را ام دی اف می گویند(متاسفانه).

دی اف ( به انگلیسی تایپ شود) یعنی فیبر فشرده، حال این تخته می تواند خام باشد و رنگی، رنگی در بحث کابینت بیشتر استفاده می شود و ضخامت ان از ۳ میلیمتر به بالا است.

رایج ترین پایه های ساختی ما از این چهار دسته است اما می شود از فلز، سنگ، کامپوزیت، پلاستیک و رزین هم بسته به نوع سفارش استفاده کرد. حال با توجه به این مواد اولیه باید خصوصیات این مواد را دانست و طبق آن تصور ساخت محصول را کرد.

چوب ها انواع سبک و سنگین دارند، فشردگی بسیار بالا و بسیار پایین، حالت پذیری و انعطاف کتفاوت دارند، مقاومت در برابر آب و آفتاب متفاوت دارند.

روکش ها تماما برای پِرس شدن بر روی مواد دیگر است و ام دی اف و نئوپان هم بدنه ها، طبقه ها و صفحه ها را تشکیل می دهند.

صفحه یک میز ناهارخوری یا میز مدیریت بزرگ اگر بخواهد تماما چوب باشد الزامات خاصی دارد زیرا چوب خاصیت طبیعی پیچیدگی و کج کردن دارد و برای همین هزینه بالا و زمان ساخت بیشتری دارد به همین دلیل فقط حدود ۵درصد صفحه ها تمام چوب است و اکثرا ام دی اف خام و یا ام  دی اف روکش شده است.

حال در سال های اخیر، با ورود ورق های فینگرجوین می توان گفت از این صفحات در موارد بالا می توان استفاده کرد، این ها نمونه هایی است از خصوصیات مواد اولیه.

انتخاب رنگ

دسته بندی رنگ در محصولات چوبی به قرار زیر است:

دو نوع؛ پوشش و خودرنگ

خودرنگ به آن دسته از رنگ گفته می شود که نمای طبیعی چوب نمایان باشد و فقط پوشش رنگی برای جلوگیری ازآسیب دیدن نمای آن قابل انتخاب است و ضدآب کردن آن.

رنگ های کیلر، پلی استر، پلی اورتان، روغن های طبیعی برای خودرنگ شدن استفاده می شوند.

در رنگ های پوششی نمای چوب(موج ها) کاملا پوشیده می شود و می توان از هر نوع رنگی از زرد جیغ تا مشکی را استفاده کرد و در انتها براق کننده یا مات کننده که یک پایان دهنده (فینیشینگ) رنگی است روی آن زد.