معرفی ساختار کابینت آشپزخانه

معرفی ساختار کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه به عنوان یک کانون اصلی و مهم برای یک خانه محسوب می شود، به طوری که یک طراحی موفق نقش بسزایی هم در سهولت به کارگیری و هم در زیبایی آن دارد. آن ها نه تنها از نظر عملکردی مهم هستند بلکه به عنوان یکی از پر کاربردترین عناصر نسبت به کل آشپزخانه می باشند. انتخاب یک سبک مناسب در شکل دهی و ساختار کلی آن می تواند شما را در استفاده راحت از سایر اجزای آشپزخانه کمک کند، به طوریکه حتی استفاده از اجاق گاز و سینک ظرفشویی و سایر اجزا، تحت تاثیر نوع متریال و سبک طراحی کابینت ها است. بنابراین ساخت کابینت یکی از مهم ترین گزینه هایی است که، در استفاده طولانی مدت از دیگر اجزای آشپزخانه، خواهید داشت.

با توجه به مساحت محل می توان سبک های مختلفی را پیشنهاد داد که همگی دارای وسعت و دامنه ی اجرایی خاصی در ساختار کلی هستند لذا دانستن کیفیت ساخت و نوع مواد به کار رفته می تواند شما را در انتخاب مدل کابینت آشپزخانه مد نظر خود کمک کند.

زمانی که طراح شما در مورد کابینت صحبت می کند ،همه ی مطالب شامل زیرساخت های فیزیکی کابینت، سخت افزارها و تزئینات ظاهری و همین طور محفظه ها، طاقچه ها، ریل های داخلی ،پایه ها، و از همه مهمتر استایل و سبک طراحی مورد نظر شما می باشد.

نحوه ی ساخت کابینت ها بین تولیدگنندگان متفاوت است ،اما فقط دو نوع از سبک محفظه ها وجود دارد، قاب بندی شده (framed) و غیر قاب بندی شده (unframed) . نحوه ی ساخت آن ها بسیار مشابه است اما تنها تفاوت آن ها در ظاهر و نحوه ی دسترسی به داخل کابینت است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی مجموعه ی کابینت آشپزخانه، اینکه در کل چه چیزی هستند و نحوه ی ساخت آن ها چگونه است و همین طور متریال مورد استفاده آن ها بپردازیم.

آشپزخانه6 - معرفی ساختار کابینت آشپزخانه

نوع قاب دار کابینت آشپزخانه (framed cabinets)

گنجاندن یک قاب چوبی در اطراف و لبه ی بیرونی کابینت آشپزخانه می تواند جالب باشد. آن ها سنتی به نظر می رسند وسبک های مختلفی را با توجه به روکش درب ها ارائه می دهند. سه نوع پوشش وجود دارد. پوشش کامل که به طور همه جانبه قاب را می پوشاند. پوشش جزئی بدان معنا که قاب تا حدودی پوشانده شده اند، و پوشش تمام عیار داخلی (full inset) بدان معنا که درها و دراورها ( کشوها) طوری طراحی شده اند که درون قاب قرار بگیرند.

نوع بدون قاب کابینت آشپزخانه (frameless cabinets)

این نوع از کابینت آشپزخانه دسترسی بیش تری را ارائه می دهند و مقدار فضای ذخیره سازی کمی بیش تر است زیرا محفظه ی کشو محدود به قاب جلویی نمی شود. این سبک همچنین به عنوان سبک اروپایی شناخته می شود و به طور معمول دارای درب های اسپورت با روکش کامل هستند.

مواد مورد استفاده در ساخت کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه از سه نوع چوب مهندسی شده ساخته می شوند. همه موارد مورد استفاده بستگی به نوع کاربری و ساختار آن دارد و به طور قابل ملاحظه ای در قیمت تاثیر گذار هستند. مواد بهتر و با کیفیت تر مزایایی را از جمله ماندگاری بهتر کابینت در بر دارد ،بنابراین همیشه سعی کنید بهترین کابینت ها را که از متریال مناسب استفاده شده اند خریداری کنید، چرا که هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها از بین می رود و سالیان طولانی بدون مشکل کارایی دارند. از بالاترین تا پایین ترین قیمت ،ساختار کابینت آشپزخانه شما به شرح زیر است:

  • چوب چند لایه (plywood)
  • تخته فیبر با چگالی متوسط یا mdf  (medium density fiberboard)
  • تخته فیبر با چگالی کم یا ldf (low density fiberboard) ، نام دیگر آن particle board نیز می باشد

استفاده از چوب سه لایه (plywood) در ساخت کابینت آشپزخانه

تخته چند لایه گرانترین انتخاب برای ساخت کابینت آشپزخانه می باشد و منظور طراح شما هم وقتی که از واژه ی چوب سفت یا توپر استفاده میکند همین تخته های چند لایه است. این سازه از نظر ساختاری بسیار دقیق است و از لایه های چوبی ضخیم به هم چسبیده با الگوهای متضاد ساخته شده اند تا به استحکام آن افزوده شود. کیفیت تخته چند لایه به ضخامت و درچه چوب مورد استفاده بستگی دارد و کیفیت کابینت آشپزخانه ساخته شده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

به راحتی رنگ می شوند و روکش ها را نیر به خوبی می پذیرند. قبلا استفاده ی این نوع کابینت ها در مناطق مرطوب ممکن بود باعث پیچ خوردگی آن ها شود اما نوع دیگری از آن ها ساخته شده اند که مناسب مناطق دریایی و پر رطوبت می باشند. و همین طور گزینه های دیگری که VOC کمتری منتشر می کنند نیز در دسترس هستند.

آشپزخانه 2 - معرفی ساختار کابینت آشپزخانه

استفاده از تخته فیبر با چگالی متوسط (mdf) در ساخت کابینت آشپزخانه

کابینت ام دی اف از نظر ساختاری بسیار دقیق و استوار و مناسب جهت به کارگیری به عنوان کابینت آشپزخانه هستند و روکش ها را به خوبی به خود می گیرند . در حقیقت اغلب محصولاتی را نیز مشاهده میکنید که mdf را با مواد جامد و روکش ها (veneers) مخلوط می کنند . mdf را در مبلمان اتاق خواب کودکان نیز مورد استفاده قرار می دهند زیرا بافت های آن بسیار قوی است. این ماده با چسباندن الیاف چوبی به هم ساخته می شوند و نگرانی در مورد انتشار گاز فرمالدئید مورد استفاده در چسب های رزینی وجود دارد. برای اطمینان از این که در آنها از مواد کم انتشار VOC استفاده شده است با پیمانکار خود مشورت کنید.

آشپزخانه 3 - معرفی ساختار کابینت آشپزخانه

استفاده از تخته فیبر با چگالی کم (ldf) یا particle board در ساخت کابینت

اگر با بودجه ی محدود کار می کنید این ماده برای کابینت آشپزخانه شما مناسب است. به جای ساخت با استفاده از الیاف چوب یا روکش (veneers) ، عمدتا از خاک اره و ضایعات چوب ساخته شده اند که به رزین محدود است و دارای مقادیر بالاتری از VOC نسبت سایر محصولات دارند. استفاده از پیچ ها در این نوع چوب سخت است و اگر نیاز به جداسازی یا مونتاژ کابینت را داشته باشید ممکن است شرایط دشواری را در نصب مجدد تجربه کنید.

آشپزخانه 4 - معرفی ساختار کابینت آشپزخانه

از روش های ساخت محصول خود آگاه باشید

روش های به کار رفته در ساخت کابینت های شما با توجه به سازنده و کیفیتی که ارائه می دهد متفاوت است. اطمینان حاصل کنید که سازنده ی کابینت آشپزخانه شما از تکنیک های مناسب و صحیح در ساخت مواد اولیه استفاده می کند. چرا که محصول با کیفیت سبب اتصالات محکم و بادوام تری است.

شرکت کروشان با استفاده از مواد اولیه ایده آل و استاندارد و بهره گیری از تیم کارشناسی مجرب جهت طراحی پروژه های مختلف همواره درصدد است تا کیفیت را در کار خود در اولویت قرار دهد.